İdil Biret ve BSO ile Rahmaninov Esintileri Kültür - Sanat

İdil Biret ve BSO ile Rahmaninov Esintileri

Rahmaninov’un ikinci piyano konçertosunun ilginç bir hikayesi vardır. Kendisi, bu konçertodan birkaç sene önce birinci senfonisini besteler. Eser, 1897 yılında St Petersburg’da ilk defa seslendirildiğinde eleştirmenler tarafından o kadar çok yerilir ki Rahmaninov eserin notalarını bir daha bulunmayacak şekilde yok eder. Bu durum Rachmaninov’un müzikal yeteneğine olan güvenini kaybettirir ve bir daha  eser besteleyemeyeceği düşüncesiyle depresyona girer. Uzun bir süre ardından, Nikolai Dahl isimli bir doktor tarafından o zamanlarda tartışmalı olan hipnoz tedavisi görür. Tedavisi biter bitmez en ünlü eseri olan piyano konçertosunu besteler ve bu eseri de doktoruna ithaf eder.

8 Haziran 2018 akşamı da bu ünlü eser, Bilkent Senfoni Orkestrası tarafından İdil Biret eşliğinde Odeon’da seslendirildi.

Rahmaninov’a geçmeden önce, konserin ilk yarısında Işın Metin yönetimindeki Bilkent Senfoni Orkestrası yer aldı. Prokofiev’in, Shakespeare’in ünlü trajik eseri üzerine yazdığı Romeo ve Juliet balesinden parçalar yorumlanırken bir yandan da baledeki danslardan görüntüler gösterildi. En çok bilinen Prokofiev eserlerinden olan “Dance of the Knights” ile başlanarak baledeki çoğu parçaya yer verildi.

Konserin ikinci yarısında ise dünyaca ünlü sanatçımız İdil Biret, BSO ile birlikte Rahmaninov’un ikinci piyano konçertosuna yeniden can verdi. Bu karanlık ve duygusal eser, Biret’in şiirsel çalışı ile 37 dakika boyunca tüm salonda çıt çıkmadan dinlendi. İlginçtir ki, eserin ağır ikinci bölümüne, Odeon’un tepesine konan kuşlar da ötüşleriyle uzun süre eşlik etti.

İdil Biret’in piyanosundan gelen son nota duyulduktan sonra, dinleyicilerden dakikalarca süren bir alkış tufanı koptu. Biret, her zamanki gibi  seyirciyi iki defa selamladıktan sonra konseri bitirmedi ve bir kez daha piyanonun başına oturarak Brahms’tan kısa bir parça çalmaya başladı. Ancak tadı herkesin damağında kalan konser daha sona ermemişti. Aynı coşku ile devam eden alkışların ardından iki defa daha piyanonun başına oturdu. Dinleyicilerin şaşkınlıkları ve gülüşleri eşliğinde sırasıyla Kreisler’den ve Debussy’den parçalar çalarak, Biret, seyirciyi unutulmaz bir hediyeyle uğurlamış oldu.

 

Bilgi Kaynak:

https://www.classicfm.com/composers/rachmaninov/guides/piano-concerto-genius/

Görsel Kaynak:

http://www.sanattanyansimalar.com/yazarlar/sefik-kahramankaptan/bulbuller-ve-bso-esliginde-idil-biret-odeondaydi/1745/

İlgili Yazılar